شکم بند بارداری

در دوران بارداری و غالباً در شروع سه ماهه دوم بارداری بسیاری از بانوان دچار کمر درد بارداری می شوند که ناشی از بزرگ شدن شکم و فشار بر روی کمر می باشد. طبق آمار گرفته شده حدود ۵۰ الی ۷۰ درصد خانم های باردار در این دوران دچار کمر درد می شوند.

شکم بند بارداری بهترین وسیله ای است که برای این دوران طراحی شده است و هم با نگه داشتن و بالا گرفتن شکم و نیز با ایجاد تعادل و ثبات در بدن کمک فراوانی برای فرد باردار می شود. از افتادگی شکم جلوگیری می کند و هم چنین از کمر درد های بارداری می کاهد. همین طور از پاره شدن لایه‌های زیرین پوست و عضلات شکم پیشگیری می شود.

علاوه بر این با استفاده از شکم بند بارداری، انجام فعالیت های روزمره و به ویژه انجام نرمش و تحرک برای بانوان باردار بسیار آسان می شود که بسیار برای روحیه و سلامتی زن باردار مفید است.

شکم بند بارداری

نکاتی مهم استفاده از شکم بند بارداری

اول این که حتماً تحت نظر و تجویز پزشک، از شکم بند بارداری استفاده شود. دوم این که فشرده سازی شکم بند باید به صورت ملایم باشد تا حمایت لازم به طور کامل از رحم صورت گیرد. اگر فشرده سازی شکم بند بیش از اندازه باشد، در گردش خون اختلال ایجاد می کند و تاثیر منفی بر روی فشار خون می گذارد و سبب سوء هاضمه و سوزش معده می گردد. از سوی دیگر در صورت تنگ شدن شکم بند در ماه های آخر بارداری باید سایز بزرگ تر از آن را تهیه دید. و در طول روز فقط حدود ۲ الی ۳ ساعت شکم بند بسته شود.

شکم بند پس از زایمان و عمل جراحی

عضلات شکم معمولاً بعد از عمل های جراحی نظیر: سزارین، لیپوساکشن، زایمان و آپاندیس دچار شل شدگی و افتادگی می شوند و زیبایی بدن و تناسب اندام را تحت تاثیر قرار می دهند. زیرا عضلات‌ شکم در بیشتر افراد از عضلات دیگر بدن ضعیف تر است و احتمال افتادگی در این عضلات شایع تر است. برای درمان و پیشگیری از عوارض بعد از عمل، استفاده از شکم بند توسط پزشک توصیه می شود. مدت زمان استفاده از شکم بند پس از جراحی معمولا از بعد از عمل تا پایان هفته سوم است تا نتیجه مطلوب به دست آید.
یکی دیگر از فواید بستن شکم بند طبی، بهبود یافتن جای زخم می باشد و برای بعد از جراحی هایی چون: سزارین، لیپوساکشن ، آپاندیس و غیره… بستن شکم بند توسط پزشک توصیه می شود. این شکم بند های تمام کش درد موضعی را نیز کاهش می دهند و به شکل گیری مجدد پوست کمک شایانی می کنند. هم چنین علاوه بر جمع کردن شکم، باعث افزایش فشار در چربی های ناحیه شکم و پهلو می گردند. این شکم بند ها دارای مدل های تمام کش وسگک دار هستند.

یکی از رایج ترین دلایل استفاده از این شکم بند های پس از جراحی، برای بعد از عمل زایمان و سزارین می باشند که برای کاهش ورم رحم بعد از زایمان و همچنین جلوگیری از رشد چربی ها در ناحیه شکم و پهلو استفاده می شوند. علاوه بر این، با پوشاندن بخیه بعد از عمل سزارین، روند بهبودی را سرعت می بخشند. این نوع از شکم بند ها بهتر است با نظر و تجویز پزشک در روزهای ابتدایی پس از زایمان استفاده شوند، تا بدن با استفاده از این شکم بند به تناسب اندام و حالت قبل از بارداری برگردد.
مدت زمان نیاز به استفاده از شکم بند برای بعد از زایمان، ۸ الی ۹ هفته است، تا با فشار آوردن به شکم و رحم، بدن توانایی و فرصت این را داشته باشد که به تناسب و فرم اصلی خود برسد. این شکم بند ها قابلیت تنظیم شدن دارند و فشار بیش از حدی به بخیه ها وارد نمی‌کنند و آسیبی نمی رسانند. جنس شکم بند های پس از عمل جراحی معمولا از پارچه کشی و کرک نایلون نرم است. به دلیل لطافتی که در جنس آنها وجود دارد، هیچ گونه حساسیت یا واکنشی در هنگام استفاده از آنها ایجاد نمی شود.