مراحل ایمپلنت دندان

مراحل انجام عمل ایمپلنت به این صورت است که در ابتدا باید توسط دندان پزشک یا متخصص ایمپلنت وضعیت دهان و دندان ها بررسی شود تا امکان یا عدم امکان انجام عمل مشخص شود.

در صورت امکان انجام درمان ایمپلنت ، عملیات کاشت پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک انجام می شود. برشی در لثه ایجاد می شود ، با مته سوراخی در استخوان فک به وجود می آید و پایه در آن کاشته می شود. سپس باید چند ماهی برای بهبود و سلامت استخوان فک و پیوند آن با ایمپلنت کاشته شده به آن مهلت دهیم. در طول این مدت نیز روکش که برای جایگزینی مد نظر داریم و باید شکل و ظاهر و اندازه و رنگ دندان های طبیعی دندان هر فرد به صورت سفارشی توسط لابراتور تولید و پس از جوش خوردن پایه به استخوان فک و تأیید متخصص ایمپلنت روکش بر روی اباتمنت و پایه ( فیکسچر ) قرار می گیرد .

اجزا ایمپلنت دندان

همانطور که بالاتر توضیح داده شد ، ایمپلنت ها به طور معمول از سه جزء تشکیل می شوند. پایه آن که در ابتدا نیز در استخوان فک قرار می گیرد و حکم همان ریشه دندان های طبیعی را دارد جزء اول به حساب می آید که آن را فیکسچر می نامند . سپس بر روی این پایه رابطی قرار می گیرد تا بتوان روکش را بر روی ایمپلنت قرار داد که در اصطلاح آن را اباتمنت می نامند . قسمت نهایی نیز همان روکش یا تاج دندان است که باید متناسب با دندان های طبیعی هر نفر در لابراتور ساخته شود و بر روی اباتمنت قرار گیرد.

مزایا ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان مزایای فراوانی دارد که در این قسمت به طور مختصر به توضیح آن ها می پردازیم :

۱- اولین مزیت ایمپلنت طبیعی بودن آن نسبت به سایر موارد جایگزینی دندان است که دقیقاً همانند یک دندان طبیعی در داخل دهان خودنمایی می کند.

۲- بهتر شدن قدرت تکلم از دیگر مزیت های ایمپلنت دندان است. زیرا با نبود دندان یا استفاده از دندان مصنوعی های لق قدرت تکلم پایین می آید. اما ایمپلنت چون حکم دندان طبیعی را دارد و همچنین پیوند در استخوان فک خورده است ، باعث افزایش آن می شود.

۳- بهبود در جویدن غذا های مختلف نیز که از موارد اذیت کننده استفاده کنندگان دندان مصنوعی و یا کسانی که دندان هایشان از دست رفته است ، از دیگر مزایای ایمپلنت است.

۴- با زیبا شدن وضعیت لبخند و ظاهر فرد مسلماً اعتماد به نفس و لبخند زدن های روزانه نیز بدون اراده بالاتر خواهد رفت.

۵- از مزیت های بسیار مهم آن طول عمر و دوام و مقامت بسیار بالای آن است که در صورت رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان ها می تواند سالیان سال برایتان دوام داشته باشد.

معایب ایمپلنت دندان

در کنار مزایای گفته شده معایبی هر چند محدود نیز به ایمپلنت دندان وارد است :

۱- در صورتی که استخوان فک به مقدار کافی در نقطه ای که می خواهید ایمپلنت انجام دهید وجود نداشته باشد ، نیاز به عمل پیوند استخوان خواهید داشت تا استخوان کافی برای کاشت و پیوند با پایه ایمپلنت وجود داشته باشد. البته در صورتی که فرد دارای سلامت استخوان فک و لثه باشد ، نیاز به هیچ عمل جانبی نخواهد داشت.

۲- طول درمان ایمپلنت دندان کمی طولانی است. زیرا چند ماهی به بهبود استخوان فک و پیوند آن با پایه ایمپلنت نیاز است.

۳- هزینه ایمپلنت دندان به نسبت سایر روش های کاشت ، جایگزینی و ترمیم دندان بالاتر است و آن هم به علت عوارض کمتر و دوام و ماندگاری بسیار بالای آن است.

مقایسه معایب و مزایا

شمارهمزایامعایب
۱طبیعی بودنطول درمان کمی طولانی
۲دوام و ماندگاری بالااحتمال نیازبه درمان های جانبی مانند پیوند استخوان و سینوس لیفت
۳بهبود تکلمهزینه بالا به نسبت سایر روش های جایگزینی دندان مانند دندان مصنوعی
۴بهبود در جویدن
۵بالا رفتن اعتماد به نفس

ایمپلنت کره ای چیست ؟

همانطور که می دانید ایمپلنت نیز دارای برند های متفاوت و ساخته شده توسط کشور های متفاوت است . این برندها از لحاظ کیفیت و ساختار با یکدیگر تفاوت دارند .

منظور از ایمپلنت های کره ای ، ایمپلنت های ساخت کشور کره می باشد که شامل چندین برند می شود . این برند های در ایران طرفداران بسیاری داشته و به علت کیفیت مناسب و قیمت اقتصادی آن بسیار محبوب است .

مراقبت ایمپلنت دندان

پس از عمل ایمپلنت باید به خاطر داشته باشید که ایمپلنت ها نیز برای بالا رفتن طول عمرشان دقیقاً مانند دندان های طبیعی نیاز به رعایت بهداشت دارند. بنابراین مسواک زدن های و نخ دندان کشیدن های روزانه را فراموش نکنید و همچنین استفاده از مواد دهان شویه ضد عفونی کننده کمک خیلی زیادی می کند. برای تمیز کردن دندان ها به صورت تخصصی نیز می توانید هر از چند گاهی به دندان پزشک مراجعه کنید.